Deze Mini is zijn leven in 2000 gestart als standaard, zwarte Knightsbridge.

De huidige eigenaar heeft de auto enkele jaren geleden bij Cooperworld gekocht. Na enkele maanden besloot hij echter dat de auto in zijn standaard vorm geen goede match was met zijn collectie BMW’s, waaronder een M3, M5 en een M3 GTR circuit racer. Het was tijd voor de nodige upgrades.

"Als de Cooper S niet met zijn eigenaar rondjes rijdt op circuits als Assen, Zandvoort of de Nürburgring, is de auto nog regelmatig in de showroom van Cooperworld te bewonderen."

The beginning

Om te beginnen werden het interieur vervangen, de wielophanging aangepast, de voorremmen vervangen en de MPI motor van een tuning kit voorzien. De originele Sportpack wielen werden ingeruild voor mat zwarte Ultralites.

Ondanks het extra vermogen, was onze klant nog niet tevreden. Niet zo verwonderlijk als je gewend bent met M-Power onderweg te zijn. Er werden dus plannen gesmeed voor een volgende ombouw. De auto zou daarbij zijn brave uiterlijk gaan verliezen en worden omgebouwd tot een echte trackday Mini.

Het nog verse interieur werd weer gedemonteerd en moest plaats maken voor een Safety Devices rolkooi, Sparco race stoelen en Schroth 5-punts gordels.

Ook werden de wielophanging en de remmen nogmaals aangepakt. Er kwamen voor en achter torsistabilisatoren van KAD onder de auto en de trommelremmen op de achteras werden vervangen door KAD schijfremmen.

"De adembenemende fotos van Matt Woods (een van de meest bekende auto fotograven ter wereld) voor het Mini Magazine van augustus 2015 zijn fantastisch!"

Going Upmarket

Het meest bijzondere van de ombouw kwam onder de koolstofvezel motorkap. De MPI motor zat aan de grenzen van zijn vermogen, dus moest het veld ruimen voor een speciaal voor de auto gebouwde 1380 motor met een MED 7-poorten cilinderkop.

Het originele Rover motormanagement moest wijken voor een programmeerbaar motormanagement van KMS en 2 dubbele Jenvey gasklephuizen.

Ook de versnellingsbak bleef niet ongemoeid. Deze werd vervangen door een recht vertandde bak van MED met een speciale koppeling.

Over het resultaat van het meest extreme Cooperworld project, zijn we super tevreden. Tijdens de eerste rollenbank sessie, kwamen we op 130 pk bij 7000 toeren. Genoeg voor de toen nog verse motor. Inmiddels is de motor volledig ingelopen en zijn bij een volgende fine tuning sessie nog een paar PK’s extra gevonden.

"De Jenvey-zeven poort 1380 MED motor is goed voor 130PK."

The Build

SPECIFICATIES
2000 Mini Knightsbridge Sportpack
Koolstofvezel motorkap met ventilatiegaten
Koolstofvezel kofferklep
RVS bumpers met overriders en corner bars
Tex spiegels
Cooperworld deurstickers
Paddy Hopkirk grille embleem
Twee brandstoftanks
Rover Zwart met mat zwart dak.

MOTOR
MED 1380cc blok
Centre main strap
Wedged, cross-drilled en genitreerde krukas
MED/Arrow stalen H-profiel drijfstangen
Gesmede Omega zuigers met 7cc dish
Piper BP285 nokkenas ‘
MED aluminium 7-poorten cilinderkop, trackday-spec
MED full roller rockers
Dry deck
Jenvey gasklephuizen
Jenvey brandstofrail
Facet brandstof drukregelaar
330cc Bosch Pico injectoren
ITG filter en aluminium backplate
MED aluminium inlaat kelken
Van Kronenburg Motorsport KMS MD35 programmeerbaar Motormanagement systeem
KMS dashboard
KMS Lambda controler
KMS stationair controler
MAP-sensor
KMS kabelboom geïntegreerd in de originele bedrading
Trigger wheel op MPI poelie
Remote oliefilter
Speciaal gemaakte olie take-off behuizing met geïntegreerde olietemperatuursensor
Setrab Pro Line slimline oliekoeler
Goodridge push-on olieleidingen en aansluitingen
Carter ventilatie met custom-made olie-afscheiders
Aluminium Mocal olie catch tank
Oversized aluminium radiator
Silicone slangen aangepast aan de nieuwe motor
Compacte Nippon Denso dynamo
M3 multiriem
FIA hoofdstroomschakelaar
Paddy Hopkirk kleppendeksel en T-bars
Maniflow big bore LCB uitlaatspruitstuk
Fletcher RVS uitlaat systeem met een enkele demper
Maximum vermogen 130pk
Maximum koppel 127NM

TRANSMISSIE
MED recht vertandde versnellingsbak en drop gears
Quickshift vesnellingspook
Pre-Verto koppeling
Zware drukgroep
Licht vliegwiel
Stalen achterplaat
Cross-pin differentieel
3.44:1 eindoverbrenging

"Jim (voor) met tech guru Niels in het midden."

WIELOPHANGING
Hi-Los voor en achter
Polyurethaan bussen rondom
Gaz schokdempers
Verstelbare trekstangen
Negatief camber draagarmen
Verstelbare camber brackets achter
KAD torsie stabilisatoren voor en achter

REMMEN
8,4 inch geventileerde schijven
Aluminium KAD vier-zuiger remklauwen, rood geanodiseerd
EBC Greenstuff remblokken
KAD schijfremconversie achter, rood geanodiseerd
Goodridge remleidingen rondom

WIELEN EN BANDEN
Ultralite 7×13 wielen
175/50×13 Yokohama A048R semi slicks

"De mini brengt veel glimlachen tijdens het rijden en het geluid uit de uitlaat klinkt fantastisch!"

INTERIEUR
Safety Devices rolkooi,
Sparco Evo kuipstoelen,
Schroth vijf punts gordels
Zwart gspoten original Rover dashboard
RVS paneel met KMS CAN display
Bovenste dash rail, deurkaarten en pookhoes bekleed in leer
Chroom versnellingspook met Paddy Hopkirk pookknop
Zwarte hemelbekleding
Demontabel Sparco suede bekleed stuurwiel
Aluminium handgrepen en pedalen
FIA hoofdstroom schakelaar